onsdag 20 juli 2011

Dag 5: Genk, BE-Sedan, F Över Ardennerna via Mur de Huy! 200 km

http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=915212
Då var det dags att lämna Belgien för att ta oss in i Frankrike. Vi närmar oss Paris på riktigt nu! Likadan morgon som de flesta andra. Se till att cykeln är redo, vattenflaskorna med och alla andra prylar som ska finnas lättillgängliga för oss som egentligen bara ska koncentrera oss på cykling.

Det var ett Belgien med lägre temperatur än de andra ställena. Cirka 12 grader på morgonen. Vi gav oss ut på vägarna och pratade mycket om dagens stora utmaning: Mur de Huy. "Den enda backen" på hela turen - så har ivarjefall jag gått och sagt till alla där hemma som undrat om det blir kuperat någonstans. Mur de Huy är en legendatisk backe i cykelsammanhang, som ingår i en av vårklassikerna på cykel, "Den vallonska pilen". Mur de Huy (1,3 km lång - 25% lutning på något ställe) ligger ju i anslutning till Ardennerna och vem som helst borde förstå att det inte bara finns en enda backe.

Hur som helst. Dags för Huy efter 7 mil. En kille i laget som verkligen sett fram emot Huy hade riktig otur. Precis vid foten av backen slits hans växlar och kedja sönder. Han hade just växlat ner och sjort sig redo för att ta sig an backen. Hans oerhört förtvivlade min gjorde att en annan kille sa: "Ta min cykel, jag vet att detta betyder mer för dig än för mig". Vilket stort gott hjärta, ellerhur?

Huy, backen med stort B. Här precis i början, sedan steg det ordenligt.

Magnus kom snabbt upp för backen. Jag själv kämpade och STANNADE tyvärr mitt i backen. Steg av, trött som bara den, gav upp!! Inte likt mig. Steg på igen och cyklade upp. Kände mig bara halvt nöjd, retade mig på att jag inte klarat backen utan att stiga av. Hör mig själv föreslå för Magnus att vi tar den en gång till (då hade han redan tagit den 2 gånger). Sagt och gjort. Kämpade som ett djur och klarade att masa mig upp för denna sega backe.


C'est moi! Till vänster. Andra gången när jag klarade Huy utan att stanna.
Nöjd men ovetandes om hur resten av dagen skulle arta sig.

 Hade jag vetat hur ofantligt många 20-talet grymma backar som skulle komma efter Huy och de resterande 7 timmarna hade jag nog inte kommit på idén att cykla en 2:a gång upp för Huy. Det hade liksom räckt med det som komma skulle. Ardennerna är nämligen hur bergigt och backogt som helst - det blev en oerhört slitsam dag för de allra flesta. 7 personer satt vid slutet av dagen i följebilar. Förkylningar, slitna knän och sträckningar. De flesta är, som tur är, tillbaks imorgon igen. Hela teamet, inklusive de som tagit fram rundan var mäkta chockade över vilket slitpass denna dag blev. Före våra fikastopp var vi nästan slut för att sedan komma ifatt efter att ny energi intagits.

Efterrätten på dagens hotell. Franska köket??
Efter att alla uppförsbackar var avklarade var det extremt skönt att segla in i Frankrike nerförs i ett grönskande landskap. Och när det står klart för en att det endast är 6 km kvar till hotellet är det bara så himla skönt. En varm dusch, sköna kläder och en bit god mat! Ha ha, tji fick vi när det gällde maten: Överkokt pasta med en schnitzel som mest liknade en skosula. Efterrätt: En burk yoghurt och en kaka. Det franska köket visade sig alltså inte från sin bästa sida idag. Hoppas därför på en rejäl frukost, eller ivarjefall några croissanter med marmelad - det borde vi kunna få, ellerhur? Imorgon 180 km mellan Sedan, F och ett ställe som jag just nu inte minns namnet på. Nåt franskt tjusigt namn. Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Grattis Nina! Detta är en rysare. Vi ses i morgon!!

    SvaraRadera
  2. WWWOOOWWWW !!! bra kämpat - här hemma regnar det , eller bättre sagt det ösa ner.
    Vi tänker på er i morgon när ni cyklar i MÅL !!!!!
    bra jobbat. Stora kramar från Valentins

    SvaraRadera
  3. Du e grym Nina! Två gånger!? Frivilligt! Och jag som tycker Minnesbergsbacken är tung...

    /Anette

    SvaraRadera